Doornbos: 'Max' geduld getest door Red Bull'

Doornbos: 'Max' geduld getest door Red Bull'

Maandag 12 juni 2017, 19:02

Lewis Hamilton is dan wel geen Driver of the Day geworden, maar als iemand die titel in Canada had verdiend, was hij het. Natuurlijk was Vettel’s inhaalrace ook knap, maar ik had meer met de oppermachtige Lewis. De pole pakken en vervolgens de triple voltooien met de fastest lap en de overwinning. Dan ben je de koning van Canada. Helaas moest Max het doen met The Start of the Day.

De wereldstart van Max geanalyseerd

BESTE START OOIT GEZIEN
Wat was het doodzonde dat Verstappen zijn wereldstart niet kon verzilveren. Ik heb het nog even bij Red Bull gecheckt, maar het was een van de beste die ze daar ooit hebben gezien. Met name in de sprint naar de eerste bocht toe, van 0 tot 200. Max had de perfecte temperatuur in de banden en exact op het moment dat de lampen uit gingen, liet Max zijn koppeling schieten en hapten zijn banden maximaal in het asfalt.

Met 100 procent tractie spoot hij weg. Het hielp nog dat Vettel een beetje naar links opschoof en zo de deur open zette op de ideale racelijn. Doordat daar heel veel rubber ligt, kon Max nog later remmen. Hij had een klein beetje mazzel dat hij zijn band niet stuksneed op de vleugel van Vettel. Maar ja, het momentum moet je pakken en Vettel had in Max' schoenen exact hetzelfde gedaan.

Ook na die herstart na de safety car voor Sainz zat Max er bovenop en had het niet veel gescheeld of hij had zelfs (even) de leiding kunnen pakken. Max was messcherp achter Hamilton. Hij zat in de versnellingsbak, vol in die slipstream mee. Het was eigenlijk bijna te goed: 

MAX WIL GEEN VERTREK FORCEREN
Dat Max in de ronden daarna Bottas op afstand hield, betekent dat de Red Bull-pace langzaamaan in orde raakt. Daarom is het uitvallen ook zo ontzettend zonde. Een tweede plaats was misschien nog lastig geworden, maar Red Bull verspeelt een zeker podium voor Verstappen door een mechanisch probleem.

En toen viel alles uit

Dan is het ook niet zo gek dat Max na afloop over de zeik is. Zeker als je voor derde keer dit seizoen stilstaat door problemen met de techniek. Hij was gewoon eerlijk en teleurgesteld als sportman. Ik denk niet dat hij zon statement dat 'alles ruk is' maakt om een vertrek te forceren. Ze hebben een commitment met elkaar en Max zit volgend jaar gewoon in die Red Bull. Het tij gaat nog wel keren, denk ik.

Ondertussen lacht Ricciardo zich weer een ongeluk. The Honey Badger kon voor de derde keer op rij naar het podium. Al is het niet alleen maar geluk. De credits zijn voor hem uiteraard. Zestig ronden stond hij vol onder druk van Sergio Pérez en hij heeft geen wiel fout gezet.

HAMILTON DIT KEER WEER WÉL ON FIRE
Lewis Hamilton reed het hele weekend in zijn eigen buitencategorie. Het is heel gek hoe het heen en weer gaat bij hem dit jaar. Het ene weekend denk je 'Jezus die is helemaal de weg kwijt' en de week daarop is hij dominanter dan we ooit eerder gezien hebben. In Sotsji reed Bottas hem op een hoopje en dan wint hij daarna in Barcelona. Nu volgde dit huzarenstukje op een desastreus weekend in Monaco.

Ook als Vettel zijn voorvleugel niet kapot had gereden, had hij Lewis niet kunnen bedreigen. Ik denk niet dat Ferrari de snelheid had. Natuurlijk heeft Mercedes bergen werk verzet om de Monegaskische problemen van Lewis op te lossen. Vandaar dat de Engelsman zijn team nog uitvoeriger bedankte dan anders. Niet alleen tussen beide coureurs, maar ook tussen Ferrari en Mercedes onderling is er sprake van een titanenstrijd.

NU NAAR HALF-MONACO HALF-MONZA
Max zal er misschien nu nog even niet aan willen denken, maar over twee weken staan we in Bakoe aan de start. Vorig jaar was het saai. Maar het semi-stratencircuit zou voor genoeg spektakel moeten kunnen zorgen. Het is een beetje half Monaco, maar ook half Monza met zo'n lang recht stuk.

Dat moet een kolfje naar de hand van Mercedes zijn. Op papier is dit geen goede baan voor The Bulls, maar dat zegt niet veel zoals we in Montreal hebben gezien.