'Max terecht woedend, excuses Red Bull onzin'

'Max terecht woedend, excuses Red Bull onzin'

Maandag 26 juni 2017, 16:54

De Bromance is over, Seb en Lewis hebben ruzie en Max is terecht woedend. Allemachtig! Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zoveel heb zien gebeuren in één race als in Bakoe. Dit jaar een dikke tien qua entertainment met ups en helaas voor Nederland en voor Verstappen weer een hele dikke down. Voor de derde keer een podium dat in rook op gaat en nu zelfs een potentiele overwinning.

 De start van Max geanalyseerd

JE GELOOFT HET GEWOON NIET
Ik snap dat Max even geen zin had om te praten met de pers. Zeker toen hij zag dat Ricciardo ook nog ging winnen. Hij was het hele weekend beter geweest dan zijn teamgenoot en werpt zich steeds meer op als de leider van het team. Op het moment dat Verstappen uitvalt was hij net aan het gevecht met Pérez begonnen om plek 3. Die had hij ook zeker opgepeuzeld…je gelooft gewoon niet dat het weer gebeurt.

EXCUSES RED BULL KLOPPEN NIET
Laat ik nog maar eens duidelijk zijn. Dat hij zo vaak uitvalt de laatste tijd heeft niks te maken met Max zijn rijstijl. Het is gewoon botte pech. Uiteraard is het onacceptabel voor een team van dit niveau. Het feit dat Red Bull met het excuus komen dat er rotzooi in de sidepod zat waardoor de temperatuur te hoog opliep, klopt niet. Wat ik van mijn bronnen heb begrepen is dat de temperatuur in de openingsronde opliep maar daarna stabiliseerde.

Met die auto was in de twaalfde ronde echt niks meer aan de hand. Het klinkt voor mij alsof ze excuses zoeken naar Max toe om te zorgen dat het niet escaleert en dat hij niet echt zegt: ‘ik ben weg’. Red Bull beseft dat ze goud in handen hebben. Hamilton is op een goede dag misschien nog net beter en ook Fernando Alonso met al zijn ervaring, maar Max hoort echt bij de top-3 van de hele grid.

MAX WIL ZO NIET MEER VOOR ZE RIJDEN
De relatie tussen het team en Max wordt zo met de week minder. Ze kunnen daar wel zeggen dat de schuld ligt bij Renault, maar dan moeten ze de druk daar maar opvoeren. Je weet dat je het anders laat glippen. Dat Ricciardo wél steeds doorrijdt en podiums pakt, maakt het dubbel zuur.

Verstappen zal Ricciardo heus een appie hebben gestuurd of hebben gebeld om te feliciteren, maar hij zal er dood- en doodziek van zijn. Uiteindelijk is het character building, maar daar heeft hij nu helemaal niks aan. Je wil op zo’n moment bij wijze van spreken niet meer voor dit team rijden. Je hoort hem denken 'Geef me nu een auto waarin ik kan laten zien wat ik kan.' Dit wordt nog een heel lang seizoen op deze manier.

Elk team wil hem hebben. Als Max morgen zegt: 'ik wil naar Mercedes', dan gaan ze daar alles doen om hem binnen te halen. Ferrari hetzelfde. Maar ja, hij zit bij Red Bull en daar moet hij de boel weer op orde krijgen. Want je bent dit het snelst vergeten als je weer een paar topresultaten rijdt.

HELE VERKEERDE KANT VAN VETTEL GEZIEN
Weet je nog dat Hamilton en Vettel zo blij met elkaar waren begin dit seizoen? Dat ze elkaar omhelsden op het podium en dat ze zich zo verheugden op hun onderlinge titelstrijd? Nou de liefde tussen die twee is nu bekoeld. We hebben een hele verkeerde kant van Vettel gezien. Hamilton was, weliswaar met mes tussen de tanden, op weg naar een perfect weekend.

Hij had alles onder controle en dan rijdt Vettel tegen hem aan bij de safety car-situatie. Dat is echt Seb zijn eigen fout. Hamilton staat volledig in zijn gelijk. Als hij daar zijn remmen wil opwarmen, mag hij dat. Seb zit drie bochten voor het überhaupt groen wordt zo dicht op de versnellingsbak. Dat hoeft helemaal niet. Hij vergaloppeert zich en knalt erop. Hamilton doet het heus niet met het idee van ‘leuk dat iemand erop rijdt.’

De rode waas van Vettel

Hoe Vettel daarna reageert is gewoon zo ontzettend kinderachtig. Hij had sowieso deze race geschorst moeten worden. Dat signaal hadden ze moeten geven. Als Sainz al bijna geschorst wordt voor wat hij Canada deed (link). Dan was dit veel heftiger. Hij rijdt expres en omdat hij overkookt tegen de raceleider aan.

VETTEL BOFT DAT HIJ VOOR FERRARI RIJDT
Ik was al klaar met hem na dat vingertje naar Verstappen van vorig jaar, maar ik dacht dat we dit seizoen met een nieuwe Vettel te maken hadden. Echt een leider van het team die alles onder controle heeft en gewoon rijdt voor de titel. Hij heeft het voordeel dat hij voor Ferrari rijdt, want daar zijn de straffen altijd lichter dan voor andere teams.

Als dit in het middenveld was gebeurd met Esteban Ocon of Sergio Perez bijvoorbeeld dan hadden die de volgende race niet gereden.Al komt er alsnog een extra straf, dat is dan al niet meer interessant. Dan doet de FIA  dat door invloeden van buitenaf. Op het moment zelf moeten ze sterk in de schoenen staan en hem eruit gooien.

Naar binnen en zwarte vlag. Door die extra stop van Lewis voor die kapotte headrest eindigt Vettel zelfs nog voor hem en loopt hij dus uit in de WK-stand. Dat is echt waanzin. 

RICCIARDO NIET DE GELUKKIGSTE, MAAR HEEL VEEL MAZZEL
Maar goed. Ricciardo wint. Als je hem de gelukkigste noemt, doe je hem tekort. Hij maakte ook een aantal prachtige inhaalmoves, maar hij zal ook beseffen dat hij extreem veel mazzel heeft gehad. Voor zijn doen was hij ook bijna bedeesd op het podium. Maar ja in Bakoe ging alles ging om kansen pakken en er gewoon zijn. Vraag maar aan Lance Stroll!

De volgende stop op de kalender is de Red Bull Ring in Oostenrijk. De 'thuisbaan' dus van Max en Daniel. Het is een low tot medium downforce circuit. Daar heeft Red Bull niks te zoeken, maar ja dat hadden ze in Bakoe ook niet…Dus ze zullen er wel weer bij zitten dan. Max zal dan als nieuw zijn. Dat was hem in Azerbeidzjan na het debacle in Canada ook gelukt. 


Robert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de GP van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot een stoeltje als F1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport Totaal is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.